Een van de grootste uitdagingen voor veel bedrijven is marketing. Hoe, waar en wat ga je besteden? Welke campagne is een goed idee en welke niet? Een lukrake marketingstrategie kan net zo slecht zijn als geen enkele strategie. Zorg er dus voor dat je grondig onderzoek doet naar wie je wilt bereiken en wie je daar het best bij kan helpen, zoals bijvoorbeeld een marketing communicatie bureau!

Bekijk deze marketingtips voordat je een campagne start zodat je de ervoor kunt zorgen dat je actiecampagne echt van de grond komt.

Bereken je marketingbudget

Hoewel er geen vaste regel is om je marketingbudget vast te stellen, wordt aangeraden om je initiële budget in te stellen op 20 procent van de bruto (of je geprojecteerde) omzet. Besteed je budget verstandig. Gebruik het budget dat je hebt slim voor maximaal resultaat. Zelfs als je budget klein is, kunnen eenvoudige online advertentieplannen een aanzienlijke winst opleveren. Maar een goed marketing communicatie bureau dat bij jouw bedrijf past, zoek je zorgvuldig uit.

Wat levert de actiecampagne je op? Hou dit goed bij! 

De meest eenvoudige manier om je rendement op je investering te berekenen is door je marketingkosten voor elke gebruikte tactiek bij te houden en deze te vergelijken met de inkomsten aan het einde van die actiecampagne. Het kan een beetje lastig zijn om oorzaak en gevolg te onderscheiden als je meerdere strategieën tegelijk uitvoert, maar je kunt ook andere meetmethodes gebruiken. Zo kun je gebruik maken van je websiteverkeer meten, doorklikpercentages en andere meetbare gegevens. Wees niet bang om te experimenteren en verschillende benaderingen uit te proberen, zolang je maar niet te veel van je plan afdwalen en je budget opmaken. Afhankelijk van je merk, onderneming en ervaring in het vakgebied zijn er verschillende pogingen nodig om uit te vinden welke combinatie van activiteiten de meeste aandacht op je bedrijf zal vestigen.

Pas regelmatig je marketingplan aan

Terwijl je leert, experimenteert en groeit, bekijk je voortdurend je marketingplan en pas je het aan op elke nieuwe bron of elk nieuw stukje kennis dat je hebt opgedaan. Onthoud dat het maken van aanpassingen niet betekent dat het geen zin heeft om een plan te hebben. Je hebt een soort routekaart nodig om te weten welke kant je op moet en om je uitgaven in lijn te houden met je budget. Flexibiliteit en aanpasbaarheid zijn belangrijke attributen om in te zetten, ongeacht in welke markt je je bevindt.

Maak gebruik van een marketing communicatie bureau

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar als en wanneer je het je kunt veroorloven, loont het zeker de moeite om een professional in te huren. Gerenommeerde en ervaren PR-bureaus hebben marktkennis in jouw branche, connecties, en de mogelijkheid om met kennis van zaken reclamecampagnes te beoordelen en passend af te stemmen op jouw merk. Daarmee haal je het giswerk uit je marketingstrategie. De

marketing van je merk of onderneming hoeft geen verwarrend of overweldigend vooruitzicht te zijn. Als je realistisch bent over de fase waarin je bedrijf zich bevindt en je actiecampagne verstandig toepast, kun je je bedrijf uitbouwen tot een nog succesvollere onderneming.