Sinds de start van Google is SEO een belangrijk onderdeel van online marketing. Weet je nog niet waar SEO voor staat? SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Via deze techniek probeer je jouw website hoger te krijgen in de zoekresultaten. Maar wat werkt in 2020 nog wel en wat niet meer? Als SEO bureau in Utrecht hebben wij veel inzichten hoe je hoger komt te staan en welke activiteiten totaal niet meer werken. 

 

Content werkt wel 

Sinds Google slechte content is gaan afstraffen staat content hoog op marketing agenda’s. Goede content is een belangrijke factor om hoger te komen in zoekmachines. Maar wat is goede content eigenlijk? Denk hierbij aan de volgende punten: 

  • Teksten van minimaal 500 woorden
  • Lekker leesbaar met titel, subtitels en bullets 
  • Gebruik van afbeeldingen en video’s
  • Zoekwoorden voldoende aanwezig in de tekst

 

Zit je in een concurrerende markt dan is 500 woorden nog aan de magere kant dan kan je beter inzetten op 1.500 woorden.  Klinkt veel he? Toch zie je top 3 van Google vaker teksten staan met ruim 1.000 woorden. 

 

Video werkt ook

Video content op een pagina heeft ook een positief effect op de vindbaarheid van een webpagina. Dit komt doordat een video’tje vaak wel ruim 1 minuut duurt. Als een bezoeker deze video bekijkt dan schiet de gemiddelde tijd op een pagina omhoog. Doordat de gemiddelde pagina tijd hoger wordt versla je jouw concurrentie. 

 

Links kopen is een no-go, maar werkt wel op korte terijn.

Het aantal links naar je website heeft nog altijd een positief effect op de vindbaarheid van je content. Zorg er wel voor dat de links echt goed zijn. Goede links komen van kwalitatieve websites waarvan de inhoud past met de informatie op jouw website en zijn vaak een link in een artikel. Links kopen via dubieuze websites is een absolute no-go. Dit kan op korte termijn wel effect hebben op je positie in Google, maar Google zal er zeker achter gaan komen. Als Google erachter komt dan maak je kans op een penalty en verdwijnt heel je website uit de zoekresultaten. Links kopen is dus echt een no-go in 2020

 

Zorgen dat de structured data op orde is   

Hot in 2020 is structured data. Deze data is extra informatie op een webpage waarin je nog beter kan aangeven waar een webpagina over gaat. In Nederland zien we nu steeds vaker bedrijven die hun website aan het verreiken zijn met structured data. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Reviews en reviewsterren
  • Bedrijfsinformatie
  • Recepten
  • Product informatie
  • Evenementen informatie 
  • Carrousels
  • FAQ

Wil je weten of jouw concurrent al bezig is met structured data? Gebruik dan deze structured data testing tool van Google

 

Keyword bomming werkt zeker niet meer in 2020

De truc om veel vaak een zoekwoord / keyword op een pagina te plaatsen en zo hoger te scoren in Google werkt echt niet meer in 2020. Sinds begin 2000 heeft Google deze truc wel door en spoort dit vrij eenvoudig op. Zorg dus voor echt goede content die lekker leest voor de bezoeker. Hier moet je zeker een paar keer een zoekwoord in plaatsen, maar overdrijf dit niet meer.