Hoe wordt een goede webshop gemaakt?

Een webwinkel is voor veel bedrijven essentieel en een eigen webshop maken kan moeilijk zijn en zeker als u het goed wilt doen. Maak ik de webshop zelf of laat ik het iemand doen? Wat moet de opbouw zijn? Hoe zorg ik ervoor dat vindbaar ben? Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om van de voorbijganger een klant te maken. Zo is er veel meer wat er bij komt kijken als u een goede webshop wilt maken.

Doe ik het zelf of laat ik het doen?
Dit is helemaal aan u. Zo moet u zichzelf afvragen of u creatief genoeg bent, heeft u genoeg kennis over online marketing en natuurlijk of u de webshop zelf wilt maken. Hedendaags hoeft men niet meer de hele website zelf te coderen, er zijn een aantal platformen zoals Shopify of WordPress die het heel simpel maken om een webshop professioneel en snel te creëren. In het geval dat u de webshop zelf gemaakt heeft, is het altijd handig om er een professional naar te laten kijken om de puntjes op de i te zetten.

Webshopbouw
Het openen van een webshop heeft natuurlijk 1 hoofddoel, het verkopen van producten. En daar moet ook de hoofdfocus op liggen. Daarnaast zijn er secundaire doelen bijvoorbeeld het aanmelden van een nieuwsbrief of de contactinformatie. Als we naar de webshopbouw kijken is het belangrijkste dat de webshop overzichtelijk is, maar ook dat het design interessant is en dat het er als een eenheid uitziet. Het vereenvoudigen van de navigatiemenu’s en het aanbieden van zoekmogelijkheden zijn bijvoorbeeld essentieel voor het overzicht. Daarnaast is het belangrijk dat er een fysieke beleving gecreëerd wordt, denk hierbij aan een mooie text, aansprekende foto’s of kortingen. Als de klant zijn winkelmandje gevuld heeft, mag het proces van het winkelmandje tot de bevestiging van de betaling niet langer dan 2 minuten duren.

Vindbaarheid
Een webshop heeft voorbijgangers nodig die eventueel klanten kunnen worden. Het is natuurlijk mogelijk om bezoekers te kopen via Google Ads of Facebook Marketing, maar het is ook mogelijk om bezoekers te werven met een SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Succesvolle webshops gebruiken ook de mogelijkheden van offline promotie, denk hierbij aan een flyer, brief of een kaart.

Personalisatie
Een webshopeigenaar kent zijn klanten niet zoals een echte winkeleigenaar zijn klanten kent. En één van de reden waarom klanten terug komen naar een winkel is omdat de medewerker of eigenaar van de winkel precies weet wat de wensen zijn van de klant en en de medewerker of eigenaar hierop inspeelt. Dit is ook heel belangrijk bij een webwinkel. Gepersonaliseerde promotie is erg effectief. Het is niet nodig om de 1000 mails zelf te typen met iedere keer een andere naam erboven en een aanbieding speciaal voor die klant, er zijn daarvoor applicaties die dit perfect kunnen. Bovendien is een bestaande klant veel eerder geneigd om opnieuw bij jou een product te kopen.

Google Analytics
De meeste webshop-eigenaren weten wat dit is en gebruiken dit ook. Google Analytics is een geweldig programma van Google om de webwinkel in de juiste richting te sturen. Op Google

Analytics is bijvoorbeeld te zien waar de consumenten vandaan komen, hoe succesvol de Google Ads zijn, hoelang een klant op de webshop blijft, waar men op klikt en welke bezoekers het meeste opleveren.