Zo haal je het meeste uit je online marketing aanpak

Online marketing is vrij nieuw, maar nu al niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. En dat is niet gek ook: het kan een hele effectieve manier zijn om groei te realiseren. Als je je concurrentie bij wil benen, zul je toch echt in de wereld van online marketing moeten duiken. Omdat het internet zo’n dynamische omgeving is en er constant innovaties op het gebied van online marketing zijn, kan je soms door de bomen het bos niet meer zien. Daarom is in deze blog op een rijtje gezet hoe je online marketing het beste aan kan pakken. 

De voordelen van online marketing

Online marketing heeft vele voordelen ten opzichte van meer traditionele vormen van marketing. Ten eerste is het een relatief goedkope vorm van marketing, en sommige vormen kosten zelfs niks. Je kunt het dus zelf zo goedkoop of zo duur maken als je wil. Daarnaast is online marketing vaak veel meer getarget op een specifieke doelgroep die potentieel interesse heeft in jouw product of dienst. Ook kan je zo inspelen op de specifieke interesses van de doelgroep door de marketinguiting op hen te personaliseren. Hierdoor bereik je alleen de mensen die potentieel relevant voor jou zijn en dat maakt online marketing zo effectief. Ten slotte is een bijkomend voordeel van online marketing dat je de resultaten erg goed in de gaten kan houden. Zo kan je veel beter bepalen of je strategie effectief is, en zo niet, dan kan je op het juiste moment bijsturen.

Stel een strategie op

Nu je overtuigd bent van de potentie die online marketing kan hebben, is het tijd om aan de slag te gaan! Dat begint bij het opstellen van een passende online marketing strategie, want ieder bedrijf is natuurlijk anders. Je stelt dan voor jezelf vast welke concrete doelen je allemaal wil bereiken met online marketing. En op welke termijn wil je deze bereiken? Hierbij is het onder andere belangrijk je huidige situatie te evalueren: waar sta je nu? Maak je misschien al gebruik van online marketing? Wat doen je concurrenten? Hou ook rekening met wie je precies wil bereiken, oftewel: wie is je doelgroep? Waar is die actief? Zet deze zaken allemaal op een rijtje voor jezelf, zodat je een overzicht hebt van waar je nu bent en waar je door middel van online marketing wil komen.

Voor welke vorm ga je?

Daarna is het tijd om te beslissen welke vorm van online marketing het geschiktst is in jouw geval. Online marketing is natuurlijk een parapluterm en er vallen enorm veel verschillende vormen onder. Tegenwoordig is Search Engine Optimization (SEO) de meest gebruikte vorm van online marketing. Bij deze vorm van online marketing wordt een pagina van je website bijvoorbeeld zo aangepast dat die relevante zoekwoorden bevat. Daarnaast wordt de techniek van die pagina verbeterd en kunnen er verwijzingen naar worden verkregen. Op deze manier komt de pagina op den duur hoger in de (organische) zoekmachine ranking en wordt hij dus beter gevonden.

 

Daarnaast wordt Search Engine Advertising (SEA) vaak gebruikt. Hierbij betaal je een zoekmachine om boven de organische zoekresultaten tevoorschijn te komen. Verder kun je bij social media marketing gebruikmaken van social media om op een laagdrempelige manier in contact te komen met potentiële klanten. Het is een goede manier om de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen en er is veel mogelijkheid tot interactie. Dit kan je bijvoorbeeld combineren met content marketing, waarbij je je doelgroep interessante informatie in de vorm van tekst, plaatjes of video’s biedt. Maar je kan ook een samenwerking aangaan met influencers op social media. Ten slotte kan je ook e-mailmarketing overwegen. Zo bereik je potentiële of bestaande klanten door ze direct te berichten.

 

En dit alles is slechts een greep uit de populairste vormen van online marketing. Afhankelijk van jouw situatie kan je kiezen voor één of meerdere vormen. Meestal kan een weloverwogen combinatie van meerdere vormen voor een exponentiële online groei zorgen. Natuurlijk hebben de verschillende online marketing strategieën verschillende prijzen, dus hou rekening met je budget. Vaak is online marketing echter relatief goedkoop en zijn er zelfs vormen van online marketing die vrijwel niks kosten. Hopelijk kan je met deze tips een succesvolle online marketing strategie gaan opzetten!