Zoals de meeste wel weten is Google Analytics (GA) te gebruiken voor het analyseren van je website
verkeer. GA is een programma ontwikkeld door Google. Zij houden precies bij wie jouw website
bezoekt, op welke pagina’s zij komen en wanneer zij de website weer verlaten. Helaas geeft GA niet
alle informatie prijs, maar wel genoeg om er interessante informatie uit te halen. Hoe je dit het
beste kunt aanpakken leggen wij je graag uit.

Verkeersbronnen

Vooral wanneer je veel met online marketing activiteit bezig bent is dit erg interessant. Je ziet hierbij
namelijk waar vandaan de website bezoekers komen. Aan de hand van deze gegevens kan je
bepalen welke SEO activiteit wel en welke niet werken. Stel je hebt een reclame campagne opgezet.
In GA kan je precies zien hoeveel mensen via deze campagne je website binnenkomen. Is dit hoog
dan ben je goed bezig en kan je dit op andere campagnes toepassen. Is dit heel laag, dan weet je dat
de campagne niet werkt en dat je beter iets anders kunt proberen.

Zoekwoorden

Onder de online marketing bureaus zijn zoekwoorden ontzettend belangrijk. Dit zijn namelijk de
woorden waar mensen op zoeken in zoekmachines. In GA kan je zien via welke zoekwoorden de
bezoekers binnenkomen. Hieruit kan je dan weer bepalen welke zoekwoorden jouw website
bezoekers opleveren.

Bezoekersprofielen

Dit deel van GA is vooral interessant wanneer je een internationale doelgroep hebt. Je ziet precies
uit welke landen je bezoekers komen en welke taal zij spreken. Wie komen er terug op je website en
hoelang blijven zij erop? Door dit soort informatie kan je bepalen welke landen interessant zijn en
waar nog winst te behalen valt.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage geeft aan of website bezoekers blijven hangen op je website of direct
wegklikken. Stel je hebt een landingspagina gecreëerd en je ziet dat het bouncepercentage (mensen
die direct wegklikken) erg hoog is, dan moet je de pagina veranderen. Je ziet ook welke website
pagina’s het wel goed doen. Hier kan je van leren en dit toepassen op andere pagina’s.

Samenvatting

Google Analytics kan je ontzettend nuttige informatie geven over het gedrag van de website
bezoekers. Soms is het flink puzzelen en vergelijken, maar het resultaat wordt beloond. Je website
pagina’s kan je helemaal finetunen op je doelgroep waardoor de kans steeds groter wordt dat de
bezoeker overgaat naar het ondernemen van de gewenste actie. Ga je een website laten maken,
vraag dan altijd naar het implementeren van Google Analytics op je website.