Bij e-commerce wordt vaak gedacht aan online winkels zonder fysiek adres. Maar dat is niet meer hoe de wereldwijde e-commerce eruitziet. E-commerce wordt ook bedreven door de winkels die juist gebonden zijn aan een bepaalde locatie, zoals een winkelpand. Juist deze winkels hebben grote uitdagingen op het gebied van online verkopen en hier moeten innovaties en technologie uitkomst gaan bieden. Dirk van den Broek en Dekamarkt zijn al druk bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden, met een aantal belangrijke voordelen voor de klant.

Het moet makkelijker, sneller en eenvoudiger

E-commerce vanuit fysieke winkels is op dit moment nog vaak omslachtig. Ook wanneer de klant het niet altijd direct doorheeft, zijn er veel verschillende stappen die gezet moeten worden. Dat moet beter omdat dit tijd, geld en moeite kost. Daarom werken de twee supermarktketens aan het vereenvoudigen van de processen.

Ja, de zelfscanner kennen we, net als de wensen- of boodschappenlijstjes. DekaMarkt wil nog veel verder gaan. Elke klant moet op elk apparaat in een paar stappen een boodschappenlijst kunnen maken en aan de hand van een tijdstip voor bezorging en een postcode de bestelling kunnen plaatsen. Alles digitaal en zonder ingewikkelde stappen.

Optimalisatie en richting de klant werken

Dat de klant centraal staat, dat is een leus die zo vaak gebruikt is dat het de waarde verloren is. Maar met de optimalisaties die nu in e-commerce toegepast worden, wordt het vooral denken aan het gebruiksgemak van de klant. Het moet makkelijk, snel en dat bij voorkeur tegen een aantrekkelijke prijs. En daar zijn aanpassingen voor nodig. Zoals het betalen in de winkel via een app zodat de wachtrij aan de kassa overgeslagen kan worden en een app waarmee direct een lijstje samengesteld kan worden in de lokale supermarkt.

Smart – en testen met de klanten zelf

De innovatie richt zich daarmee vooral op smart. Er is nieuwe technologie nodig, nieuwe software en vooral bedrijven die voorop willen lopen bij de processen. Dat dit niet altijd vlekkeloos gaat, hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Zo kan er samen mét de klant getest worden welke applicaties goed werken en waar aanpassingen nodig zijn om de gebruikservaringen te verbeteren.

Op die manier kan een prototype snel getest worden door de eigenlijke eindgebruikers, waarmee de innovatie grote stappen kan zetten door de feedback die echt relevant is. Op die manier wordt e-commerce niet alleen voor supermarktketens interessanter, maar ook voor de lokale ondernemer aan de Dorpsstraat die online een graantje of twee mee wil pikken.