Het vinden van goede werknemers wordt steeds moeilijker. De jonge generatie wordt steeds kritischer en stelt hoge eisen aan een werkplek, terwijl de schaarste in de markt nog altijd stijgt. In een markt waarin de werkloosheid zo laag is, ben je genoodzaakt efficiënt te werk te gaan om goede kandidaten te vinden en aan te trekken. In deze blog leer je hoe je technologie gebruikt om data te verzamelen waarmee je jouw recruitment proces optimaliseert.


Stap 1: Data verzamelen
Er zijn talloze manieren om bij te houden hoe effectief jouw recruitment proces is. Ten eerste moet je weten welke activiteiten je allemaal doet om nieuwe medewerkers te vinden. Veel organisaties hebben een werken-bij website en social media-kanalen waar vacatures op gedeeld worden. Daarnaast wordt er veel actief op gezocht naar kandidaten via bijvoorbeeld LinkedIn of Indeed.

Al deze platforms, methodes en strategieën geven een bepaald resultaat. Door je input en output structureel te meten, kun je analyses maken die je helpen naar een beter proces. Het is normaal gesproken vrij omslachtig om met de hand al jouw input en output te meten, maar door middel van technologie is dit erg eenvoudig. Het verzamelen van deze data geeft je het inzicht dat jij nodig hebt om jouw proces te verbeteren.

Google analytics helpt je bijvoorbeeld met informatie over kandidaten die je werken-bij pagina bekijken. Ieder social media-kanaal geeft inzichten over bijvoorbeeld het aantal mensen dat je content heeft bekeken en naar je vacaturepagina is doorgeklikt. Daarnaast zijn er ATS-systemen die functioneren als een database waarmee je profielen kan maken van interessante kandidaten, kandidaten direct kan benaderen, constant van iedere kandidaat weet welk contact er is geweest, hoe interessant deze kandidaat is etc.


Stap 2: Optimalisatieslagen maken
Alle verzamelde data en informatie helpen je bij het in kaart brengen van de effectiviteit van activiteiten binnen je recruitment proces. Sommige activiteiten kosten veel tijd en energie, maar leveren minder op. Anderen kosten relatief weinig energie maar hebben een grote impact op je resultaten. Omdat je data verzamelt over alle activiteiten, leer je hoe jouw proces optimaal ingericht kan worden. Hiermee verhoog je jouw output en ga je ook op gebied van jouw KPI’s en metrics groeien.

Je kunt nu keuzes maken over welke activiteiten je meer aandacht geeft en welke activiteiten minder prioriteit krijgen of zelfs geschrapt kunnen worden. Dit geldt ook voor verschillende platformen, strategieën, doelgroepen etc. Deze keuzes kun je stuk voor stuk verdedigen op basis van objectieve data die je verzamelt en te allen tijde tot je beschikking hebt dankzij het gebruik van technologie.


Stap 3: Automatiseren
Technologie helpt bij het verzamelen van data en informatie. Daarnaast helpt het gebruik van technologie bij het verminderen van administratieve handelingen. Veel administratie kan door technologie makkelijker of zelfs geautomatiseerd worden.

Denk aan het versturen van uitnodigingen voor een gesprek, het inplannen van afspraken, het noteren van contactgegevens en contactmomenten etc. Deze handelingen kunnen allemaal geautomatiseerd worden door technologie.

Naast het automatiseren van administratie biedt technologie steeds meer mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om geautomatiseerd jouw openstaande vacature op tientallen verschillende job boards te plaatsen wanneer deze op je website geplaatst wordt. Een stap verder kan technologie tegenwoordig zelfs jouw sourcing process automatiseren om jou meer tijd te geven voor andere activiteiten.


Conclusie
Technologie speelt een steeds grotere rol in recruitment. Met deze drie stappen zorg jij voor een beter recruitment proces. Door waar mogelijk technologie in te zetten in jouw proces, bespaar je tijd voor andere activiteiten en optimaliseer je jouw activiteiten voor het beste mogelijke resultaat.