Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een eigen webshop te beginnen. Maar hoe wordt je nou echt succesvol? Voordat we 2017 uit knallen hier enkele e-commerce trends in 2018 met tips om zo jouw webshop tot een succes te maken.

#1 Smartphone & tablet populairder voor aankopenOnline Shopping
In 2018 zal het smartphone en tablet gebruik alle records verbreken. Zorg er dus voor dat de mobiele gebruikservaring van jouw website op en top is.

#2 ‘Webshopjes’ gaan het niet redden
Even snel een ‘webshopje’ opzetten zit er niet meer in. Om je webshop succesvol te maken heb je meer nodig dan een WordPress-plugin.

#3 Omnichannel
Let op: verwar dit niet met multichannel verkoop. Zowel de multichannel als de omnichannel ondernemer verkoopt via meerdere kanalen. Het belangrijke verschil is dat de omnichannel ondernemer alle verkoopkanalen met elkaar samenvoegt.

#4 Google Attribution
Google lanceert begin 2018 de gratis tool Google Attribution. Op deze manier kun je erachter komen hoe iemand je op het spoor is gekomen en wat tot een aankoop heeft geleid.

#5 Personalisatie
Gepersonaliseerde content scoort veel beter dan niet-gepersonaliseerde content. Om een stap in de richting van persoonlijke shopping experience te kunnen zetten, is het van belang dat een webshop bezoekersprofielen opzet.

#6 Marktplaatsen
Een webshop in 2018 is meer dan een online catalogus van producten. Verkoop niet alleen producten uit je eigen magazijn, maar bied meer aan dan dat.

#7 Nieuwe feestdagen
Niet alleen de aankomende kerstdagen zijn trending, iedere feestelijkheid wordt aangegrepen om de consument met aanbiedingen te verleiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Black Friday, een fenomeen overgenomen uit Amerika. Speel hier op in en profiteer er van.

#8 Same day delivery
Een aankoop uit de winkel neem je op hetzelfde moment nog mee, online moet je vaak één of meerdere dagen wachten. Om aan de verwachting van de ongeduldige consument te blijven voldoen, moeten webshops aan de slag met same day delivery.

#9 A-commerce
Bedrijven komen dankzij slimme apparaten en kunstmatige intelligentie steeds meer over consumenten(gedrag) te weten. Denk hierbij aan een koelkast die automatisch nieuwe boodschappen bestelt of een wasmachine die je voorraad waspoeder in de gaten houdt. Consumenten verwachten nu ook dat bedrijven deze kennis gaan inzetten.

E-commerce is in 2018 een volwassen business. Eigenlijk spreek je niet meer van e-commerce, maar gewoon van commerce. Alles komt samen, want online en offline smelten samen tot een omnichannel klantervaring. Online speelt zo een grote rol in ons dagelijks leven dat we het niet meer als een los kanaal kunnen zien. Het draait uiteindelijk om het optimaliseren van de klantbeleving.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.