Wat is Google Optimize?
Met deze tool is het mogelijk om verschillende tests te draaien en er zo achter te komen welke aanpassingen op een webpagina het conversiepercentage laten stijgen. Ook al bestaat deze tool al een tijdje, sinds 2017 kun je er gratis gebruik van maken.

Marketeers zijn dol op deze tool en gebruiken deze volop om verschillende elementen op webpagina’s te testen. Welke kleur werkt beter? Welke positie werkt beter? Welke tekst werkt beter? A/B testen is zo lekker toegankelijk gemaakt voor marketeers zonder al te veel vereiste technische skills.

 

De voordelen van Google Optimize

  • Je leert jouw website door en door kennen.
    Wat werkt wel en niet op deze website.
  • Zeer gebruikersvriendelijk.
    Het is niet nodig om erg veel technische kennis te hebben. Ideaal voor online marketeers.
  • De gratis versie biedt voldoende mogelijkheden om goed te testen
    Met de gratis versie krijg je genoeg informatie voor mooie inzichten.
  • Integreren met Google Analytics
    Door middel van Web Analytics kun je bijvoorbeeld zien op welke pagina’s genoeg traffic is om te testen.

 

De drie verschillende soorten tests

De mogelijkheden in Google Optimize zijn eenvoudig. Je hebt de keuze uit drie verschillende tests/experimenten. Open het beginscherm van Optimize, druk rechts bovenin op ‘experiment maken’, en kies een van de volgende opties:

A/B test
De A/B is de meest voorkomende test. In feite test je hiermee 2 verschillende versies van dezelfde pagina. Zo kun je erachter komen welke pagina tot meer conversies leidt. Heb je bijvoorbeeld twijfels over de kleur van een bepaalde knop? Denk je dat een andere afbeelding het misschien beter zal doen? Dan is de A/B test de juiste test om hierachter te komen.
Het werkt zo dat Google Optimize de mensen die op de pagina komen verdeelt over het percentage dat je zelf kunt instellen. Zo kun je dus aangeven welke percentage pagina A (zonder wijzigingen) en welk percentage pagina B (met aanpassingen) krijgt te zien. Zelf hebben de bezoekers hier niets van door. Natuurlijk bepaald je ook hoe lang je de test laat lopen. Wel is aangeraden een test minimaal een aantal weken te laten draaien.


Omleidingstest
Deze test is een soort A/B test, maar dan net even anders. Je test nu namelijk niet twee versies van 1 pagina, maar 2 aparte pagina’s ten opzichte van elkaar. De omleidingstest is met name van belang wanneer je bijvoorbeeld een aantal landingspagina’s tegen elkaar wilt testen of een nieuw ontwerp van een specifieke pagina.

Multivariate-test
Deze test is ietwat gecompliceerder dan de rest. Je experimenteert nu meerdere varianten van meerdere elementen gelijktijdig. Het resultaat is dan de combinatie die het beste werkt. Je test namelijk 6 verschillende combinaties. Denk bijvoorbeeld aan 3 afbeeldingen en 2 titels.

Conclusie
Met de handige tool Google Optimize is het voor marketeers mogelijk om zonder al te veel technische kennis in huis te hebben alsnog een aantal tests op verschillende webpagina’s te doen om te zien wat beter en minder goed werkt. Test kleuren, afbeeldingen, formaten, teksten, versies en meer! Zorg zo voor meer conversies.
De gratis versie geeft voldoende mogelijkheden om goed te testen! Verrassend compleet en echt een tip!