Gaan we voor influencers of micro-Influencers in 2018?

We zien het steeds vaker, influencers die producten en diensten promoten via de populaire social media kanalen YouTube en Instagram. De creatieve reclame uitingen van influencers worden door hun volgers als betrouwbaar en geloofwaardig ervaren. Het is daarom een populair marketingmiddel voor bedrijven.

Vergroot je bereik met influencers

Grote namen in de influencer industrie hebben inmiddels een gigantisch bereik. Zowel het aantal volgers als de verdiensten lopen op tot in de miljoenen. Uit een onderzoek van forbes.com (2017) blijkt dat de top 10 YouTube sterren samen in een jaar tijd ongeveer 103 miljoen euro hebben binnengeharkt.

Bij het inzetten van deze invloedrijke internet celebrities is het echter belangrijk om influencers te betrekken die dichtbij de normen en waarden van het bedrijf staan. Het gebruik van influencers kent namelijk ook nadelen. De kosten kunnen hoog oplopen terwijl het gaat vaak om een one-time commitment. Daarnaast zijn er genoeg recente incidenten van jonge YouTube sterren die de mist in zijn gegaan met het plaatsen van filmpjes. Deze bevatte racistisch, gewelddadig en onsmakelijke uitingen waar bedrijven niet mee geassocieerd willen worden.

Engagement focus met Micro-influencers

Een nieuwe trend dat we in 2018 steeds vaker zullen zien is het inzetten van micro-influencers. Deze influencers met 1.000 tot 5.000 volgers staan dichterbij hun volgers en hebben daarom ook een hogere engagement op posts. Een van de redenen hiervoor is de volgers de micro-influencer vaak persoonlijk kennen of mee identificeren en daarom geloofwaardiger overkomt op de volgers.

De influencers trend voor 2018

De trend richting het gebruik van meerdere micro-influencers voor promotiedoeleinden zal in 2018 doorzetten. Tegen lagere tarieven wordt een doelgroep bereikt dat meer engagement toont. Bovendien kan het effect van negatieve uitingen van micro-influencers op het imago van het bedrijf beter onder controle worden gehouden.

Omdat er teveel invloedrijke micro-influencers om handmatig te volgen zijn er het afgelopen jaar vele platformen en marktplaatsen opgezet. Hier kan men via een database een groep influencers kan samenstellen voor een campagne. Kortom, het lijkt er op dat 2018 het jaar van de micro-influencer en het gevecht tussen verschillende influencer platformen zal worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.