Adwords, reclame maken via Google

Het zal iedere computergebruiken opvallen dat de reclame op diverse websites
overeenkomen met onlangs gebruikte zoektermen via de Google zoekmachine. Dit is
mogelijk door het gebruik van Adwords. Adwords is het Google advertentieprogramma
waarmee bedrijven doelgericht hun advertentie laten zien op Google websites. Ook websites
die reclame genereren via Google Adsense maken gebruik van het Adwords programma. Het
programma koppelt zoekwoorden van de computergebruiker aan vooraf opgegeven
zoekwoorden van de adverteerder. Zijn de woorden gelijk dan verschijnt de juiste
advertentie boven of naast het zoekresultaat van de gebruiker.

Hoe werkt Adwords
De adverteerder geeft zelf de zoekwoorden op waarmee de advertentie zal worden
gegenereerd. De zoekwoorden zullen gerelateerd zijn aan het bedrijf, de productgroep of
een specifiek omschreven product. Een combinatie van woorden behoord ook tot de
mogelijkheden. Om dit te bereiken zijn de zoekwoorden vooraf bepaald met het
advertentiedoel in het achterhoofd. De adverteerder kan richting geven door specifieke
zoektermen te gebruiken. Gaat het erom om een algemene informatiesite te linken, of juist
een specifiek product.

Doelgericht reclame maken
De adverteerder heeft de mogelijkheid om landelijk of regionaal de advertentie te laten zien.
Internationale bedrijven kiezen voor een landelijke dekken terwijl een regionale ondernemer
eerder zal kiezen voor belangstellende in een regio, provincie of woonplaats. Het is ook
mogelijk om binnen een vooraf bepaalde straal vanaf het bedrijf te adverteren. Deze
specificatie is mogelijk doordat het IP-adres is gekoppeld aan een adres.

Wat kost Adwords
De adverteerder betaald Google de advertentiekosten nadat een computergebruiker
daadwerkelijk op de advertentie reageert. Dit zogenaamde cost-per- clicksysteem (CPC)zorgt
ervoor dat de kosten voor de adverteerder variabel zullen zijn. De adverteerder geeft vooraf
aan Google door wat het maximale bedrag zal zijn per daadwerkelijk bekeken advertentie en
geeft een maximumbedrag dat per dag mag worden uitgegeven aan de advertentie. Is het
bedrag gebruikt dan zal de advertentie niet meer in beeld verschijnen, ook als de juiste
zoektermen zijn gebruikt. Populaire zoekwoorden in combinatie met de prijs bepalen de
plaats van de advertentie op de pagina. Om te voorkomen dat de advertentie onnodig wordt
aangeklikt is het belangrijk om de zoektermen zo specifiek mogelijk te omschrijven,
waardoor de adverteerder ook bij daadwerkelijk geïnteresseerde klanten zichtbaar zal zijn.

Meet het zoekgedrag van Adwords
Als adverteerder wil je graag weten of de reclameadvertentie aanslaat bij de wensen van het
bedrijf. Hiervoor is Adwords gekoppeld aan Google Analytics waarmee de doelmatigheid van
de advertentie inzichtelijk is af te lezen. Via de website van het bedrijf is het mogelijk om via
Google Adwords een meetcode te plaatsen waarmee de eigen resultaten inzichtelijk in beeld
komen via een eigen, beschermde web omgeving. Heb je moeite bij het opzetten van een

dergelijke campagne? Door internet marketing Breda in te schakelen, helpen zij je verder
met het optimaliseren van de campagne.

Bron: www.roipartners.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.