Trends veranderen met de tijd mee, dus geregeld de trends bekijken kan natuurlijk nooit kwaad. Trends veranderen vaak en vooral SEO teksten. Als je een goede SEO tekst schrijft heb je een grote kans dat je in de top 10 van Google komt, wat er weer voor kan zorgen dat je meer opdrachten binnensleept. Als je logisch nadenkt weet je dat iedereen dit wil, dus spelen trend een grote rol voor dit soort teksten.

Wat zijn de SEO trends voor 2018?

Het belangrijkst is dat je denkt vanuit de zoekmachine Google, want zij bepalen wie er bovenaan komt. Wat wil Google precies? Google bepaalt waar het artikel geplaatst zal worden. Waar Google veel waarde aan hecht is dat men snel alles kan vinden waar zij naar op zoek zijn. Zij willen heel snel en gemakkelijk informatie aanbieden. Zorg er dus voor dat jouw teksten overzichtelijk en duidelijk zijn. De meeste ondernemingen zetten hier een toegewijd tekstbureau voor in. Ook kan men denken aan een professionele copywriter. Wat wil je precies vertellen? Als je de tekst typt met deze vraag in gedachte dan komen bezoekers vanzelf op jouw pagina. Google zelf leest natuurlijk niet alle teksten, dus zorg ervoor dat je gebruik maakt van tags en titels en de meta omschrijving. Wat ook kan helpen zijn automatische interne links. Het belangrijkst is is dat het vooral heel simpel gehouden wordt, want als je met zelfbedachte termen komt zoekt niemand daar naar.

Gebruik maken van de stem is in 2018 ook een trend. Steeds meer mensen typen geen zoekopdrachten meer in, maar zij maken gebruik van elektronische apparaten om iets in te spreken, waarna het apparaat dit opzoekt op Google. Als je je stem gebruikt gebruik je automatisch meer woorden dan wanneer je typt. Dit zorgt er dus voor dat er meer woorden in de zoekopdracht zullen staan. Vaak gebruikt men een hele zin of een vraag wanneer zij deze apparaten gebruiken, in plaats van een aantal losse steekwoorden die gebruikt worden wanneer je typt. Als men typt worden het vaak zinnen als ‘’hoeveel bijen in korf’’ en wanneer men het inspreekt wordt het ‘’hoeveel bijen zitten er gemiddeld in 1 korf?’’ en hier moet rekening mee gehouden worden. Voorheen waren keywords heel belangrijk voor SEO, maar tegenwoordig draait het allemaal om spreektaal.

Wat ook populairder wordt is het gebruik van afbeeldingen in een bepaalde tekst. Google kan afbeeldingen tegenwoordig ook heel makkelijk herkennen, waardoor ze een hele goede rol kunnen spelen binnen een tekst. Visual search is dus ook een trend binnen SEO teksten.